2021

Vi Äro Musikanter (Global Mashup)

2021_Julkarta_finalbsmall
Till den här julen har jag satt ihop en Global Mashup av ”Vi Äro Musikanter” på flera olika språk. Sången finns spridd över hela världen i olika varianter.
Texten till ”Vi Äro Musikanter” tycks härstamma från en bröderna Grimm-saga med namnet Der wunderliche Spielmann” . I sagan vandrar en spelman genom skogen och lockar till sig djur med sitt fiolspelande. I sångtexten verkar han dock komma från specifika platser som Schwabenland, Tjeck-land och Paris.
Han spelar en rad olika instrument, och varje instrument tillägnas en egen vers. Så är det även i en Jan Johansson-tolkning som heter ”Vi Äro Musikanter Alltifrån Skåneland”, men när den spreds upp till Skaraborg har spelmannen fått sällskap av fler musikanter, och fiol, basfiol och flöjt får samsas i samma vers. En grupp dansare tillägnas dock två verser där de dansar ”bomfaderalla” och ”åt andra hållet med”.

Mitt intresse för låten (förutom att jag kommer från Skaraborg) har sitt ursprung i den gamla leksakssynthen Casio VL-Tone och dess demosång. I synthens manual går att läsa att det är en ”German Folksong” men jag har länge undrat vad det är för en låt. Det verkar vara många på nätet som frågar sig detsamma. Melodin härleds bland annat till en japansk barnsång från 60-talet och Youtube-nörden Keen on Keys hävdar att den härstammar från Tyskland under namnet ”Das Lied vom Musikanten”. Han länkar också samman synthens demolåt med vår svenska melodi. Demolåten verkar dock härstamma från en komposition som W A Mozart skrev som femåring, nedtecknad av hans far med namnet ”Allegro in F-Major K. 1c”.

Så med lite god vilja kan man hävda att ”Vi Äro Musikanter” härstammar från en bröderna Grimm-saga och en Mozart-komposition. Och med autotuning och en hel del kulturell appropriering har jag lyckats snickra ihop en ”Global Mashup” med musikaliska kusiner från Tyskland, Japan, Nederländerna, USA, England, Tjeckien, Spanien, Kina, Korea, Frankrike, Litauen och förstås Sverige.

Det nya normala

_Oppna_Ditt_Fonster

En vacker dag kommer det nya normala. Jag tror det blir bättre än innan pandemin. Det känns som att vi alla är öppna för förändringar eftersom det bara kan bli till det bättre. Men än är inte pandemin över. I stora delar av världen är befolkningar fortfarande ovaccinerade. UNICEF arbetar med att stoppa smittspridningen i dessa länder, och först när WHO förklarar pandemin över kan vi nog pusta ut helt.
Den vackra dagen kommer jag fira med min nya hemmagjorda remix av Ulla Billquists ”Öppna Ditt fönster”

Wenerstadens Bryggeri

Wernererstadslogo_06dsmall

Ett nytt mikrobryggeri är på gång att startas upp i Karlstad - Wenerstadens Bryggeri AB. Jag har formgivit deras logotype som är en stiliserad kartbild av Vänern. Bryggeriet kommer bland annat inrikta sig på glutenfri öl.

Mer svartvitt till färg

AsaNisse_colorYT
Sedan ett tag tillbaka har man sett gamla filmer restaurerade och färglagda med AI. Tekniken är inte särskilt svår att använda, vilket jag trodde i en tidigare post. Det räcker med att kolla igenom en fem minuter lång infovideo, klicka in på https://github.com/jantic/DeOldify och sedan checka några boxar. Jag testade med några gamla goda filmklipp - Swing it magistern, Åsa-Nisse och naturligtvis Det sjunde inseglet. Resultatet blir en slags suddig tinting över den svartvita filmen och påminner om tidiga experiment med färgfilm. Som ett enkelt och gratis onlineverktyg ger det ändå ett klart godkänt resultat, även om ”maskininlärningen” fortfarande behöver jobba ett tag till.

Årets sommarhit?

Strövtåg_01
Den här låten gjorde jag tillsammans med Johan Ikonen för ett par år sedan som en födelsedagspresent. Den var ifrån början bara en dikt i grötrimsklassen och som hyllade Guckuskon - ”Sveriges enda vilda orkidé” - som blommar i Tiveden varje försommar. Textens inneboende rytmik gjorde dock att jag kände att den behövde en melodi. Den passade bra att sjunga till Gyllene Tiders ”När vi två blir en” och efter lite filande liknar den mer Cornelius Wresvijks ”Balladen om Fredrik Åkare och Cecilia Lind” fast i 4/4-takt.
Låten är uppdelad i två delar. Den fösta är just denna diktdel och den andra är Johans ”Na na na”-refräng med gitarr som är inspelad på mobilen och sammanfogad efteråt. Allt har väl inte blivit perfekt i den här låten, så jag betraktar den som en demo eller work in progress.

Premiär för ES18 studentfilmer

ES18_studentfilmstrailer
Det närmar sig premiär för Estetiska programmet i Eksjös årliga filmvisning. Torsdag den 20 maj kl 19.00 är det dags och precis som förra året streamar vi premiären på Youtube tillsammans med Sörängens folkhögskola. Vi kommer få se Cottagecore! Relationsdrama! Dramarelationer! Easter egg! Redan nu finns trailers för filmerna att se. Länk till visningen kommer publiceras Eksjö Gymnasies hemsida när premiären närmar sig.

Duria Viking

Runsten_2_flat
Wetterstadens Bryggeri utökar sitt sortiment med den helt glutenfria ölen Duria Viking. jag stod för illustrationen på etiketten med en runsten och en slags runskrift som bygger på vårt latinska alfabet. En räv fick också smita förbi i bakgrunden, som en liten blinkning till en etikett jag tidigare gjort för bryggeriet.

Från svartvit till färg

Sjundeinseglet_color470
”Det sjunde inseglet” (© Svensk Filmindustri 1957) kolorerat med AI-verktyget hotpot.
AI-teknologin växer med nya lättanvända applikationer. På hemsidan hotpot.ai går det sätta färg på svartvita bilder med ett hyfsat resultat. Tekniken kallas på AI-språk ”deep learning”, vilket jag antar bygger på analys av många bilder och statistik som skapar en kvalificerad gissning av hur en svart-vit bild skulle kunna se ut i färg.
Bilden från ”Det sjunde inseglet” är dessvärre bara en stillbild. Även om teknologin finns för att skapa färgfilm av svart-vitt filmmaterial så är processen än så länge för komplicerad för ett enkelt konsument-användargränssnitt.
Color_compare
T.v. mitt hus, fotograferat i färg med mobilkamera. T.h. Ett svart-vitt version av samma foto som sedan färgsatts med hotpot.ai.
Ansikten och natur verkar vara lätta att identifiera, men objekt som är skapade av människan blir mer slumpmässigt färgsatta. Intensiteten blir också lite mer dämpad än ett färgoriginal och ger en viss vintage-känsla.